ZÁKLADNÉ VÝTVARNÉ POJMY

Výtvarné relaxcentrum VytFit, Gaštanová 8, 811 04 Bratislava- staré mesto, Vyber si svoj kurz a prihlás sa! >> https://www.vytfit.sk                      

 -----------------------------------------------------------------------------                 

                    ZÁKLADNÉ VÝTVARNÉ POJMY


Základné výtvarné pojmy

Nástrojom vnímania viditeľného sveta je oko. To je zmyslový orgán zraku. Zrakom vnímame svetlo. Svetlo umožňuje rozlišovať tvary a farby. Svetlo, tvar, farba - toto je spoločné mnohým organizmom.

Základné výtvarné prostriedky

1. Bod - línia - čiara - tvar

2. Svetlo a tieň - modelácia

3. Farba - tinta - názov pre zrakový vnem kvality


Línia: vymedzuje tvar u obrazu v ploche, u sochy v priestore. Línia vyjadruje pohyb! Línia, svetlo a tieň (čiary a tieňovanie) vytvára kresbu. Aj samotná línia je kresba.

Svetlo a tieň: sú prostriedky modelácia. Vytvára pocit ilúzie objemu v ploche obrazu. U trojrozmerných predmetov modelujeme objem.

Farba: prostriedok maľby. Vytvára maľbu. Pôsobí na naše city, je abstraktný pojem kvality.

FARBA

1) Spektrálna - svetelný lúč slnka pri prechode skleneným hranolom sa rozloží na 7 farieb: Využitie spektrálnych farieb: farebná televízia, semafory,počítača, farebné žiarovky atď.

2) Hmotná - vzniká rozomletím farebných materiálov - pigmentov (farbív)

a) Prírodné farbivá - hlinky, drevené uhlie, sušené organické látky,

b) Umelá - chemickou cestou, napríklad z ropy

3 ZÁKLADNÉ FARBY

1. ŽLTÁ, 2. ČERVENÁ - MAGENTA, 3. MODRÁ – AZUR             PLUS DVE NEUTRÁLNE: 1. BIELA 2. ČIERNA

Vzájomným miešaním vznikajú všetky ostatné farby, napr tlačiari používajú techniku tzv štvorfarbotlač, tj: 3 základné farby + čiernu + biela (= biely papier).Najbližšie farby k základným sú 3 farby odvodené - príbuzné - sekundárne:

1. Žltá + červená / magenta / = oranžová (sekund. farba)

2. Žltá + modrá / azur / = zelená (sekund. farba)

3. Modrá / azur / + červená / magenta / = fialová (sekund. farba)

Zmiešaním všetkých pigmentových farieb vzniká kalná šeď (špina).Zmiešaním čiernej a bielej vzniká stupnice (škála) šedých farieb - tónov čiže valérov. Valéry rozlišujeme u každej farby.

VLASTNOSTI FARIEB

Základnou vlastnosťou je pôsobiť pocitom tepla a chladu.

Teplé farby: červená, oranžová, tóny hnedých a žltých

Studené farby: farby mora a oblohy, lesov a lúk: modrá, zelená, modrošedá a ich kombinácie.

Teplé farby - pôsobia na našu psychiku rôznym spôsobom:Červená niekedy ako príkaz (semafor - stoj!), Niekedy ako agresia - ostražitosť -krv, niekedy ako teplo - oheň, život. Všeobecne sú skôr teplé farby radostné,životné. Opticky vystupujú do popredia. Preto sú priestorotvorné.

Studené farby - pocitovo ustupujú, preto sú tiež priestorovo. Vzbudzujú pocit diaľok, slobody, zadumania, niekedy pôsobia až smutne.

HARMÓNIA – Súlad farieb sa dá dosiahnuť dvojakým spôsobom:

1. Farebnou podobnosťou - vedľa seba sú položené príbuzné tóny, napr:

(Žltá - oranžová, modrá - modrozelená - tmavšie - svetlejší a podobne);

2. Farebným kontrastom - vedľa seba sú farby protichodne – tzv.doplnkové - čiže komplementárne, kontrastné, napr: žltá - fialová; červená - zelená; modrá - oranžová. V temnejšej podobe je kontrastná aj dvojica modra - hnedá, alebo tmavočervená - tmavozelená, a pod.

LOKÁLNA FARBA

Nazývame tak farbu, ktorá je pre nejaký predmet typická, uhorka je zelená, zrelé čerešne červené, a pod.

Farebná dominanta - prevažujúca farba v obraze

Farebný akcent - Dôraz - napríklad červená strecha domu v krajine

Ďalšími vlastnosťami farieb je pôsobiť na city človeka. Farba dokáže žiariť, byť tajomná, smutná, nádherná. Ovplyvňuje náladu a psychiku človeka.

HARMÓNIA

Súlad, súladnost, vyváženosť. Protiklad chaosu. Záleží na cítenie maliara, či užije farieb kontrastných alebo tlmených, prevládajú ak kontúry (obrysové línie), či nechá, Ak farby do seba jemne prechádzať. Harmóniu môžeme dosiahnuť použitím komplementárnych farieb, farieb príbuzných alebo kombináciou oboch spôsobov. Staré pravidlo znie, že na dosiahnutie harmonického vyznenia potrebujeme minimálne tri prvky výtvarných vyjadrovacích prostriedkov - tri farby, alebo líniu, svetlo, tri odtiene jednej farby a ďalšie kombinácie.

DISHARMÓNIA

Nesúlad, nevyváženosť, ale pozor - nie však chaos! Disharmónie provokuje, kričí, škrípe. Časom sa však môže stať, že disharmónii začnú ľudia vnímať ako harmóniu, jav relatívnej povahy (pozri odmietanie impresionistov v spoločnosti - dnes sú ich obrazy vnímané ako veľmi harmonické, to isté sa odohráva aj v hudbe).

CHAOS

Absolútny zmetok bez poriadku, neusporiadané ... V gréckej mytológii však slovo CHAOS znamená označenie začiatku všetkého ...

KOMPOZÍCIA

Zámerné usporiadanie jednotlivých zložiek diela do jednotného, vnútorne pevne skloubeného celku vytvárajúceho zmysel diela. Usporiadanie výtvarných prvkov - u obrazov v ploche - u sôch v priestore tak, aby sme dosiahli zamýšľaného umeleckého účinku.

Spoznávame tri základné druhy kompozície podľa výtvarných prvkov:

1. Lineárne - pomocou čiar - línií;

2. Svetelná (vzdušná) - pomocou odtieňov (valérov);

3. Farebná - pomocou farby.


1) Kompozícia lineárna

Základom obrazu je kompozícia lineárna - naznačuje jednoduchým spôsobom základ obrazu - vyzerá ako geometrická konštrukcia: umiestnenie predmetov, proporcie (pomer veľkostí). Pri lineárnej kompozícii pôsobí zákon rovnováhy -napr šikmé čiary ruší rovnováhu, možno ju však obnoviť šikmou čiarou alebo niekoľkých šikmými čiarami opačného smeru. Riadime sa citom. Príklad: chôdza provazolezca s tyčou na lane (rovnováha). Ideálna kompozícia je zlatý rez: brána harmónie -vytvára vyvážené pomery v obraze.

2) Kompozícia svetelná

Rozvrh farebných tónov (valérov) v ploche obrazu. Pomocou svetelné kompozície môžeme navodiť ilúziu priestoru. Používali ju s obľubou Impresionisté.

3) Kompozícia farebná

Rozvrh farebných škvŕn v obraze

Všetky kompozície - lineárne, svetelná a farebná - napomáhajú vytvoriť obrazový P RIESTOR.

OBRAZOVÝ PRIESTOR- PERSPEKTÍVA

1) Perspektíva lineárna

Ilúziu priestoru najúčinnejšie dosiahneme pomocou lineárnej perspektívy. Línie sa zbiehajú do jedného bodu na horizonte (pozri koľajnice alebo cesta v krajine). Ďalej pomocou proporcií: loď na obzore vyzerá ako hračka, čím je bližšie, tým je väčšia.

2) Perspektíva svetelná (vzdušná)

Predmety v prírode v diaľke strácajú na sýtosti farby, tvary na zreteľnosti. Napr. hory modrajú a šednú, tvary splývajú.

3) Perspektíva farebná

Teplé farby vystupujú, chladné ustupujú. Pri maľovaní krajiny umiestnením teplých hnedých, hnedozelených farieb v dolnom prvom pláne dosiahneme pocitu blízkosti, umiestnením zelených, zelenomodrých farieb v strednom plánu dosiahneme pocitu odstupu a v poslednom treťom pláne umietnením modrých a modrošedých valérov dosiahneme pocitu vzdialeného priestoru. Týka sa to najmä maľovania obrazu iluzívnym spôsobom.

Pri maľovaní obrazu krajiny hovoríme o 3 častiach

1) Spodné časti - prvý plán

2) Stredná čast horizontálneho pásu - druhý plán

3) Obloha čiže horizontálny pás pri hornej časti obrazu - tretí plán

Užitím teplých farieb - napr kombinácií hnedých, hnedočervených a hnědozelených v prvom pláne dosiahneme pocitu blízkosti.Užitím chladných farieb - kombinácia zelených a zelenomodrých v druhom pláne cítime už odstup. Užitím chladných kombináciou modrých, modrozelených, modrošedých v treťom pláne je priestor pocitovo v obraze najhlbšie.

Sýtosť farby: Intenzita farby - jej svetlosť, čiže Valero - určuje umiestnenie farby na škále od bielej k čiernej.

Proporcie: Vzájomný pomer veľkostí, napr krabička zápaliek sa javí malá vedľa televízora,ale veľká vedľa gombíka.

Plocha: Plocha: má 2 rozmery: výšku, šírku

Priestor: má 3 rozmery: výšku, šírku, hĺbku. Dojem (ilúziu) tretieho rozmeru v ploche vytvárame perspektívou.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------
Výtvarné relaxcentrum VytFit, Stromová 18, 83101 Bratislava, Kramáre Vyber si svoj kurz a prihlás sa! >>https://www.vytfit.sk          

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

DEJINY VÝTVARNÉHO UMENIA V SKRATKE/ Od praveku po multikulturalizmus

OLEJOMAĽBA, ALEBO AKRYL, ČO SI VYBRAŤ?